


John Doerr begon zijn loopbaan als engineer bij Intel, onder Andy Grove, de bedenker van de OKR-methode. In 1980 trad hij in dienst bij durfinvesteerder Kleiner Perkins Caufield & Byers. Hij heeft sindsdien in talloze bedrijven geïnvesteerd – waaronder Google, Zynga, Sun, Amazon en Twitter – en die bedrijven mede zo succesvol gemaakt door OKR te implementeren.
Meer over John DoerrOKR - Objectives & Key Results
De simpele methode die zorgt voor 10x groei
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789492790507Samenvatting
Vertaling van de wereldwijde bestseller Measure What Matters (meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht). Het boek waarmee de OKR-revolutie begon!
Ontketen de kracht van je organisatie met OKR!
OKR, kort voor Objectives & Key Results, is een bewezen methode om doelen te stellen, de voortgang te meten en torenhoge ambities waar te maken. John Doerr, die uitgebreide ervaring opdeed met OKR bij Intel, bracht het vervolgens naar Google, YouTube en meer dan vijftig andere bedrijven. Overal waar OKR consequent werd toegepast, was het een succes. Het helpt sindsdien tienduizenden organisaties wereldwijd om focus te houden, beter samen te werken en explosief te groeien.
Dankzij OKR kun je dingen bereiken die je nooit voor mogelijk had gehouden. Objectives zijn de kerndoelen die je wilt bereiken (wat) en key results de specifieke, meetbare resultaten die je binnen een bepaalde periode moet boeken (hoe) om die kerndoelen te halen. Alle doelen – van elke medewerker, manager of directeur – zijn zichtbaar voor de hele organisatie. Die transparantie versterkt de samenwerking. De organisatie ontdekt welke taken ertoe doen om vervolgens alle inspanningen hierop te richten. Door tussentijds te meten, weet je of je op koers ligt of moet bijsturen. OKR verhoogt de medewerkerstevredenheid. Bovendien maken de voortdurende feedback en regelmatige een-op-een gesprekken de verouderde beoordelingscyclus overbodig.
Je maakt kennis met de vier superkrachten van OKR die je helpen om ambitieuze doelen te stellen en je te focussen op wat echt belangrijk is. Naast de theorie krijg je ook veel praktijkvoorbeelden van gerenommeerde organisaties die dankzij OKR successen hebben geboekt, zoals Intel, Google en YouTube.
Dit boek is een gids voor iedereen die streeft naar buitengewone prestaties. Of je nu een bedrijf runt, een team leidt of persoonlijke doelen wilt bereiken, dit boek geeft je de inzichten en tools om je ambities waar te maken.
Dit boek is voor:
- Leiders die de organisatie willen inspireren om maximaal te presteren
- Ondernemers die hun groei drastisch willen versnellen
- Managers die hun afdeling of team gefocust en doelgericht willen laten werken
- HR-medewerkers die op een nieuwe manier medewerkers willen motiveren en ontwikkelen
- Teams die transparant, eensgezind en resultaatgericht aan gemeenschappelijke doelen willen werken
John Doerr laat zien hoe elke organisatie en elk team in hoog tempo ambitieuze doelen kan halen. – Sheryl Sandberg, voormalig COO van Facebook/Meta en auteur van Lean In
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Larry Page, medeoprichter en voormalig CEO van Google en Alphabet
DEEL 1: OKR in actie 13
1. Google en OKR 15
2. De geestelijk vader van OKR 31
3. Operatie Crush: het verhaal van Intel 47
4. Superkracht 1: Focussen en committeren 59
5. Focussen: het verhaal van Remind 69
6. Committeren: het verhaal van Nuna 81
7. Superkracht 2: Afstemmen en verbinden 89
8. Afstemmen: het verhaal van MyFitnessPal 103
9. Verbinden: het verhaal van Intuit 115
10. Superkracht 3: Voortgang volgen 125
11. Voortgang volgen: het verhaal van de Gates Foundation 139
12. Superkracht 4: Stretchen voor maximaal resultaat 147
13. Stretchen: het verhaal van Google Chrome 157
14. Stretchen: het verhaal van YouTube 167
DEEL 2: De nieuwe wereld van werk 183
15. Continu prestatiemanagement: OKR en CFR 185
16. Beoordelingscyclus: het verhaal van Adobe 199
17. Elke dag beter: het verhaal van Zume Pizza 207
18. Cultuur 221
19. Cultuurverandering: het verhaal van Lumeris 231
20. Cultuurverandering: het verhaal van ONE Campaign 241
21. Doelen in de toekomst 251
BIJLAGEN 253
1. Het OKR Playbook van Google 255
2. Een kenmerkende OKR-cyclus 265
3. Samenvatting 267
4. Prestatiegesprekken 275
5. Verder lezen 279
6. Bronnen 281
Opdracht 289
Dankwoord 297
Register 301
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan