Lees verder



Albert Meijer is hoogleraar Publieke Innovatie aan de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek richt zich op innovatieprocessen in de publieke sector en zijn specifieke interesse gaat uit naar smart cities.
Meer over Albert MeijerBestuur in de datapolis
Slimme stad, blije burger?
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789462366282Samenvatting
Moet elke stad een smart city worden? In zijn oratie fileert Albert Meijer de idee van de smart city en laat haarfijn zien dat schijnbaar technologische keuzen politieke implicaties hebben. Niet de techniek maar de gezamenlijke keuzen van burgers en bestuur in steden moeten centraal staan.
'Bestuur in de datapolis' laat zien dat het geloof in smart cities berust op naïeve en gevaarlijke veronderstellingen zoals dat we met data de wereld beter kennen en dat we met data problemen kunnen oplossen. Gebruik van informatietechnologie in steden kan juist leiden tot onverwachte uitkomsten, scheve machtsverhoudingen, nieuwe vormen van 'blindheid' en nieuwe problemen door afhankelijkheden van datasystemen.
Albert Meijer presenteert de idee van Wendbare Publieke Innovatie als alternatief voor kritiekloos gebruik van nieuwe technologie. Tegenover een geloof in grote technologieën die alle burgers 'blij' maakt, plaatst dit boek het vertrouwen in lokale vormen van stedelijke slimheid. Het verbinden van technologische mogelijkheden aan dergelijke stedelijke dynamieken is de echte uitdaging voor bestuurders en burgers.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Albert Meijer
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
II Cockpit en vogelzwerm 13
III De beloften van de datapolis 21
IV Kritiek op de premissen van de datapolis 25
V Wendbare Publieke Innovatie 37
VI Stad van alle mensen 43
Dankwoord 48
Literatuur 51
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan