Lees verder


Karel Witteveen werkt ruim achttien jaar als zelfstandig creatief (schrijf)trainer en docent in het hbo en binnen organisaties.
Meer over Karel WitteveenVan idee naar tekst
Creatief denken en schrijven voor professionals
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789462364134Samenvatting
Hoe krijg ik frisse ideeën voor een tekst? Hoe vertel ik mijn verhaal en verleid ik mijn lezers? Wat maakt mijn artikel of blog aantrekkelijk? Op deze vragen vindt u antwoorden in 'Van idee naar tekst'. Het boek begeleidt uw creatief proces van a tot z. Van idee en invalshoek naar stijl en compositie.
'Van idee naar tekst' introduceert de dynamische schrijfcyclus als een speelse methode om creatiever te schrijven. U werkt met vijf rollen: auteur, onderwerp, taal, medium en lezer. Welk aspect geeft u voorrang en waarom? Kom los uit uw vaste schrijfhouding en experimenteer met deze rollen. Hiermee vergroot u uw tekstmogelijkheden als auteur.
Laat u verrassen door kaderteksten en voorbeelden uit de journalistiek, filosofie en wetenschap. Ga aan de slag met de denk-, stijl- en schrijflabs en creatieve oefeningen. Ze bieden inzicht in uw denk- en schrijfstijl en helpen u creatiever en doelgerichter te schrijven. Of het nu gaat om een zakelijke tekst, longread of verhaal, 'Van idee naar tekst' is een onmisbare gids voor elke auteur. Van studenten journalistiek en communicatie & marketing tot tekstschrijvers, journalisten en redacteuren.
Trefwoorden
schrijfvaardigheid creativiteit creatief schrijven dynamische schrijfcyclus tekstproductie ideevorming schrijfproces communicatie retorische benadering pragmatische benadering taal beschrijven stijl verbeelding vertellen compositie hersenen en taal lenig denken creatieve driehoek cognitief proces tekststructuur taalbeheersing zelfonderzoek denktechnieken taalhandelingen journalistiek schrijven medium lezersgerichtheid auteurschap schrijfcyclus
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Karel Witteveen
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding
Deel I: Creatief denken
1. De opzet
2. Het creatief proces
3. Hersenen en taal
4. Ken jezelf
5. Lenig denken
Deel II: Creatief schrijven
6. Van idee naar tekst
7. Beschrijven
8. Verbeelden
9. Vertellen
Deel III: Stijl & compositie
10. Stijl
11. Taal
12. Compositie
Bijlagen
Register
Over de auteur
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan