

Iris Vansteelandt is lerarenopleider en onderzoeker aan AP Hogeschool. Ze is ook verbonden aan Iedereen Leest en als vrijwillig postdoctoraal medewerker aan de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van Universiteit Gent.
Meer over de auteursVan leerlingen lezers maken
Handboek voor krachtig leesonderwijs
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789401490023Samenvatting
leerlingen die goed en graag lezen, leren vaak beter. De vraag is: hoe doe je dat nu concreet?
In 'Van leerlingen lezers maken' maak je kennis met de pijlers van krachtig leesonderwijs. Je leert hoe je met het hele schoolteam een leesbeleid creëert dat inzet op een motiverende leesomgeving, effectieve leesdidactiek en gerichte leesmonitoring.
Dit handboek geeft je praktische handvatten om aan de slag te gaan in een doorgaande leeslijn. Van tips om ontluikende geletterdheid te stimuleren, over leesbegrip bevorderen met rijk tekstmateriaal, tot het opvolgen van leesontwikkeling en het maken van een leesplan.
Het is geschikt voor leerkrachten, directies, lerarenopleiders, pedagogisch begeleiders, onderwijsondersteuners, bibliotheekmedewerkers ... Kortom voor iedereen die elke leerling - van jongste kleuter tot jongvolwassene - wil laten uitgroeien tot een vaardige en gemotiveerde lezer.
Trefwoorden
leesonderwijs leesbeleid leesmotivatie leesvaardigheid leesomgeving onderwijs leesdidactiek leesnetwerk leesmonitoring begrijpend lezen leesgedrag technisch lezen leesplan leesbevorderende activiteiten ontluikende geletterdheid leesvisie taalbagage wereldkennis leesaanbod leesdoelen leerlingen interactie feedback leesteam lezen in context voorkennis ouders schoolteam taal instructie
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
DEEL I LEESBELEID ALS MOTOR
VOOR KRACHTIG LEESONDERWIJS 11
1. Stap in een leesbeleidsproces 19
2. Werk met een leesteam 23
3. Maak een analyse van je leesonderwijs 25
4. Zorg voor een gedeelde visie 30
5. Ga van leesvisie naar leesplan 36
6. Zet je leesplan in werking 42
Aan de slag 43
DEEL II KRACHTIG LEESONDERWIJS 45
1. Leesomgeving 49
Creëer een motiverende leesomgeving 52
Zorg voor een rijk leesaanbod 59
Aan de slag 79
2. Leesdidactiek 81
Zorg voor een motiverende leesaanpak 87
Lees in een betekenisvolle context 92
Maak leesdoelen transparant 101
Activeer voorkennis 105
Geef leesinstructie 121
Instructie bij ontluikende geletterdheid 128
Instructie bij technisch lezen 147
Instructie bij begrijpend lezen 160
Instructie bij leesmotivatie 186
Instructie bij leesgedrag 198
Ga in interactie en geef feedback 200
Aan de slag 224
3. Leesmonitoring 227
Sta stil bij wat je monitort 236
Kies hoe je monitort 239
Bepaal met wie je monitort 260
Leg vast wanneer je monitort 261
Stem je leesonderwijs af op je leesmonitoring 262
Aan de slag 269
DEEL III LEESNETWERK ALS RODE DRAAD 275
1. Werk samen met je leesnetwerk 276
2. Betrek je leesnetwerk bij je leesbeleid 279
3. Creëer samen met je leesnetwerk een motiverende leesomgeving 281
4. Zet je leesnetwerk in bij je leesdidactiek 284
5. Betrek je leesnetwerk bij je leesmonitoring 287
Aan de slag 290
LITERATUUR 291
EINDNOTEN 306
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan