Lees verder

Daan Fousert is ruim 40 jaar werkzaam in het vakgebied personeelsmanagement en organisatie-ontwikkeling (P&O) en leiderschap. Voor hem heeft de balans tussen mens en bedrijf in zijn vak altijd centraal gestaan en hij heeft zijn verbazing nooit onder stoelen of banken geschoven dat leidinggevenden zich niet beter bewust zijn van het zakelijk nut van de factor mens.
Meer over Daan FousertNooit meer de baas
Servant-Leadership: een betekenisvol en duurzaam alternatief voor hiërarchische macht
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789082185218Samenvatting
Servant-Leadership is een 'manier van zijn en doen' waarbij de leider dienend is aan de groei van anderen, de organisatie en zichzelf. Daarmee draagt deze filosofie bij aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving als geheel. Servant-Leadership helpt bij het scheppen van een bedrijfscultuur die niet langer een van bovenaf geleide hiërarchie nodig heeft. Gebleken is dat organisaties die Servant-Leadership als bedrijfsfilosofie omarmen, zelfs beter presteren dan hun branchegenoten. Medewerkers ervaren dat zelfleiderschap en betekenisgeving leiden tot geluk en zij dragen daarmee vol overtuiging bij aan gezonde en succesvolle organisaties.
In 'Nooit meer de baas' maak je kennis met de basisprincipes van Servant-Leadership als een betekenisvol en duurzaam alternatief voor hiërarchische macht. Het is een boek voor iedereen die Servant-Leadership in de praktijk wil brengen. Niet alleen voor leiders, maar voor iedereen die door middel van zelfleiderschap en zelfsturing een eigentijdse en andere koers wil varen. Dit boek geeft je handvaten voor de leider die je werkelijk wilt zijn.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Daan Fousert
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
DEEL 1:
De basisprincipes van Servant-Leadership 7
De doorbraak 8
De 8 taboes van leiderschap 11
De 6 karakteristieken van Servant-Leadership 19
De 10 gedragskenmerken van Servant-Leadership 46
Hoe werkt Servant-Leadership? 50
Hoe word je diendend? 53
Aandachtspunten om zelf dienend te worden 54
Hoe bereik je dat een organisatie dienend wordt? 57
Aandachtspunten als het gaat om de implementatie van
Servant-Leadership 58
Voorbij het dienen naar leiderschap 65
Zingevingsvol moet ook betekenisvol zijn 69
DEEL 2:
Robert Greenleaf, zijn eerste essay
Bewerking van het oorspronkelijke essay van Robert Greenleaf (1970) 73
BIJLAGEN
1. Over Robert Greenleaf 101
2. Literatuur voor verdere verdieping 103
3. Over Daan Fousert 104
4. Over Servant-Leadership Solutions 105
5. Overige geraadpleegde bronnen, publicaties van 106
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan