Lees verder



De Amerikaanse bedrijfskundige en emeritus hoogleraar Chris Argyris studeerde psychologie en economie.
Meer over Chris ArgyrisLeren in en door organisaties
Gebonden Nederlands 1995 1e druk 9789055940080Samenvatting
Leervermogen is iets dat alle organisaties zullen moeten ontwikkelen. Hoe beter een organisatie leert, des te beter is zij in staat haar fouten op te sporen en te verbeteren. Hoe effectiever een organisatie leert, des te waarschijnlijker zal ze zich innovatief opstellen, danwel de beperkingen van haar vernieuwend vermogen onderkennen. Dit leren door organisaties wordt organisatieleren of organisatorisch leren genoemd. Een fout is een ongewenst verschil tussen een plan of bedoeling, die wordt geconstateerd bij de implementatie. 'Leren in en door organisaties' verschaft inzicht in de oorzaken van deze ongewenste verschillen en in de wijze waarop ze kunnen worden gecorrigeerd. Argyris legt sterk de nadruk op het opsporen van fouten die voor de betrokkenen bedreigend of pijnlijk kunnen zijn. De ervaring heeft namelijk geleerd dat juist organisaties waarin mensen zich bedreigd voelen, slecht tot leren in staat zijn. Organisaties scheppen voor zichzelf een wereld, vol van zichzelf versterkende processen die leren tegenhouden. Argyris geeft oplossingen om de mensen in organisaties de bekwaamheid te verschaffen om de zichzelf in stand houdende, overbeschermende en leren tegengaande processen op te sporen en te elimineren. Hij geeft daarmee de route aan die gevolgd kan worden op weg naar een lerende organisatie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Chris Argyris
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1 - Organisatorische afweermechanismen
1. Waarom mensen en organisaties moeite hebben met double-loop leren
2. Het construeren van een theorie voor de praktijk: organisatorische paradoxen
3. De huidige problemen van de organisatie van de toekomst
4. Intelligente mensen leren leren
5. Een leiderschapsdilemma: bekwaam onvermogen
Deel 2 - Belemmeringen voor het leervermogen en de effectiviteit van organisaties
6. Organisatieleren en managementinformatiesystemen
7. Implementatie van een strategie: een leerexperiment
8. Hoe strategiespecialisten omgaan met dreiging op individueel en organisatorisch niveau
9. Implementatie van beheersingsinstrumenten: management accounting - een dilemma
10. Menselijke problemen van budgettering
11. Economie en psychologie: een paar apart
Deel 3 - De contraproductieve gevolgen van organisatie-ontwikkeling en Human-Resource-activiteiten
12. Organisatieontwikkeling: redeneren, actiestrategieën en afweermechanismen
13. Onterecht verzet tegen controle op de werkwijze van organisatieontwikkelaars
14. Vormen centra voor persoonlijke groei een alternatieve cultuur?
Deel 4 - Hoe een juist gebruik van de normale wetenschap valide en bruikbare informatie tegenhoudt
15. Het zoeken naar de waarheid en hanteerbare kennis: hoe de wetenschappelijke methode beide in de weg staat
16. Problemen en nieuwe richtingen voor de arbeidspsychologie
17. De onvolledigheid van de sociaal-psychologische theorie: voorbeelden van kleine groepen, cognitieve consistentie en attributieonderzoek
18. Gevaren van het toepassen van resultaten uit de experimentele sociale psychologie
19. Kennis relevanter maken in de praktijk: actieschema's
20. Een vergelijking tussen participatief actieonderzoek en actiewetenschap
21. Onbedoelde gevolgen van strikt wetenschappelijk onderzoek
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan