Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 64% korting
, ,

Geschiedenisdidactiek

Handboek voor de vakdocent

Paperback Nederlands 2013 2e druk 9789046903025
Nog slechts 2 exemplaren! Op=Op!
Op voorraad | Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, vrijdag in huis
45,95
16,95
VOORDEEL - 64% korting

Samenvatting

Een leraar geschiedenis heeft niet alleen gedegen historische kennis nodig, maar ook allerlei vaardigheden die niets met de historie te maken hebben. Hij moet bijvoorbeeld handig zijn met ICT, goed kunnen vertellen en groepen en individuen kunnen begeleiden en motiveren.

'Geschiedenisdidactiek' gaat uit van het hele scala aan belangrijke competenties van de leraar. Alle bouwmaterialen komen daarbij aan bod: teksten, afbeeldingen, audiovisueel en digitaal materiaal, maar ook musea en omgevingsonderwijs. Deze worden steeds in verband gebracht met de leerdoelen van het geschiedenisonderwijs en de competenties van de docent.
'Geschiedenisdidactiek' is een handboek waarin de lespraktijk centraal staat.

Deze herziene editie is geheel geactualiseerd. Er zijn recente onderzoeken verwerkt over historisch denken in het geschiedenisonderwijs en over denken over tijd. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het werken met teksten (onder andere voor zwakke lezers), activerende didactiek en toetsing. In deze editie wordt nu expliciet rekening gehouden met zowel Nederlandse als Vlaamse gebruikers.
Voor wie

'Geschiedenisdidactiek' is bestemd voor geschiedenisdocenten in opleiding: studenten van hbo- en universitaire opleidingen. Maar ook professionals in de onderwijspraktijk kunnen dit handboek goed gebruiken.

Bij het boek is een website beschikbaar. Studenten vinden hier de illustraties uit het boek in kleur, audio- en videomateriaal en oefeningen; voor docenten zijn er lesvoorbeelden in PowerPoint.

Specificaties

ISBN13:9789046903025
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:416
Uitgever:Coutinho
Druk:2
Verschijningsdatum:7-8-2013
Hoofdrubriek:Geschiedenis

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Dick Straaten

Dick van Straaten is historicus en lerarenopleider aan de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam. Dick van Straaten is specialist in de didactiek van geschiedenis.

Andere boeken door Dick Straaten

Over Marcel van Riessen

Marcel van Riessen is historicus en lerarenopleider aan de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam. Marcel van Riessen is specialist in de didactiek van geschiedenis.

Andere boeken door Marcel van Riessen

Inhoudsopgave

Deel I: De fundamenten
1. De betekenis van geschiedenisonderwijs
2. Geschiedenis leren
3. Het perspectief van de leerling

Deel II: Het bouwmateriaal
4. Teksten
5. Stilstaand beeld
6. Verhalen
7. Bewegend beeld en geluid
8. Geschiedenisonderwijs en ICT
9. Geschiedenis buiten school: omgeving en musea

Deel III: Het bouwwerk
10. Keuzes maken
11. De instap
12. Docentgestuurde werkvormen
13. Verwerken
14. Evalueren

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Geschiedenisdidactiek