'Karaoke Kapitalisme' is een boek dat afrekent met het schaamteloze imitatiegedrag van bedrijven. 'In de zakenwereld heeft die imitatiewoede zelfs een naam: benchmarking en best practice.' Bedrijven die deze vorm van sturing hanteren zullen het moeilijk krijgen, of beter gesteld verdwijnen. De samenleving is snel op weg naar een maatschappij van hyper individualisme. 'De Westerse wereld zal nooit meer normaal zijn.' Bedrijven en instellingen krijgen te maken met een perfecte en bovendien dubbele ketenomkering. Niet alleen de consument is volledig aan de macht maar ook de werknemer. Niet alle werknemers maar uitsluitend creatieve werknemers. Nordström en Ridderstråle zien dan ook een nieuwe dualiteit ontstaan. Niet kapitalisten en arbeiders staan tegenover elkaar maar kapitalisten en arbeiders gezamenlijk tegenover creatieve werknemers en consumenten. Creatieve werknemers krijgen in het bedrijfsleven een positie die nu nog alleen is weggelegd voor sterren als Justin Timberlake, Julia Roberts en Ronaldo. Om te overleven als bedrijf moet je, zoals Darwin het ook al formuleerde, niet alleen sterk zijn maar ook sexy. Het gaat of 'the survival of the sexiest'. Sexy om competente en bovenal creatieve werknemers aan je te binden en consumenten te verleiden. Het boek bevat zeker duizend mini-illustraties, waarvan meer dan 500 met bronvermelding en zo'n 80 foto's. Deze vatten vaak de kern in één of twee zinnen samen. Heel knap gedaan. Om de huidige maatschappij te typeren noemen ze bijvoorbeeld; De beste golfer is zwart, de beste rapper blank, Frankrijk beschuldigt de VS van arrogantie en Denemarken stuurt een mini duikboot naar een woestijnoorlog. Andere bijvoorbeelden zijn: 'Eenheidsworst is niet lekker', 'Nokia staat dichter bij de toekomst. Er is een uur tijdverschil tussen Finland en de rest van Europa'. 'Het bedrijf van de karaoketoekomst is noch individualistisch, noch collectivistisch. Het moet beide zijn. You + union = Younion'. Door de vele illustraties is het een zeer lezenswaardig en makkelijk leesbaar boek. 'Karaoke Kapitalisme' schetst een wereld die er gedeeltelijk al is, maar vooral komen gaat. Is de stelling 'beter goed gepikt dan slecht bedacht' in de toekomst dan niet meer van toepassing? Natuurlijk zal ook in de wereld die nooit meer normaal zal zijn plaats voor deze gedachte. Echter niet meer in de kopgroep, maar hopeloos in de staart van het peloton. Managers die dan ook in dit boek zoeken naar pasklare oplossingen of modellen zullen bedrogen uitkomen. Wel bevat het boek een groot aantal illustraties van hoe het niet moet en vele randvoorwaarden waaraan succesvolle bedrijven in de toekomst moeten voldoen. Eén ding hebben deze randvoorwaarden met elkaar gemeen: het creatieve individu staat centraal. De Thinkers 50 is onder meer samengesteld op basis van originaliteit, presentatie, internationale focus en degelijkheid van het onderliggende onderzoek. 'Karaoke Kapitalisme' voldoet in grote mate aan deze criteria. Met dit boek zullen Nordström en Ridderstråle zeker stijgen in de 'Thinkers 50 Global Ranking'. Bill Gates gaan ze zeker voorbij. Een top 10 plaats moet tot de mogelijkheden behoren.
Recensie
Karaokekapitalisme
De kaft verraadt al dat dit boek iets bijzonders is. Zeker als je op de binnenflap een foto ziet van de twee Zweedse auteurs. Ze doen met hun kale hoofden en zwarte leren jaren eerder denken aan leernichten dan aan managementgoeroes. Bijzonder is ook dat dit boek al binnen enkele maanden vanuit het Engels is vertaald. 'Karaoke Kapitalisme' is dan ook de lang verwachte opvolger van 'Funky Business'. Deze bestseller van het Zweedse duo uit 2000 die in 23 talen is uitgebracht. Door 'Funky Business' en de vele presentaties die zij zowel binnen als buiten Europa hebben gehouden staan ze momenteel op de 21e plaats in de 'Thinkers 50 Global Ranking 2003', net onder Bill Gates, maar boven de creatieve denker Edward de Bone (35) en cultuurmanager Geert Hofstede (47).