Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Coachen in het onderwijs (incl. 1 cd-rom)

Hoe pas je coachingstechnieken toe in organisaties waar medewerkers van oudsher gericht zijn op het onderwijzen van anderen? 'Coachen in het onderwijs' biedt handvatten aan de schoolleider die op een positieve en bemoedigende manier zijn medewerkers wil begeleiden in de uitoefening van hun vak.

Jan Boerstra | 23 januari 2009

Veel onderwijsorganisaties staan onder druk. De mentale en fysieke werkdruk is doorgaans hoog en het is lastig aan voldoende personeel te komen. Hoe zorg je dan als schoolleider ervoor dat docenten gemotiveerd zijn en blijven? Annelies Vermeulen en Suzanne de Vries bieden schoolleiders met hun boekje 'Coachen in het onderwijs' een handreiking voor een coachende en positieve manier van leidinggeven. Ze hebben zich daarvoor laten inspireren door de methodiek van de Appreciative Inquiry. Appreciative Inquiry (waarderend onderzoek) is eind jaren tachtig ontwikkeld door David Cooperrider. Aan de basis ligt een positieve mensvisie die ervan uitgaat dat iedere organisatie en elk individu over de kwaliteiten en ervaringen beschikt om zijn of haar wensen of ambities te realiseren. Deze positieve insteek is een reactie op de probleemgeoriënteerde aanpak van klassieke veranderingstheorieën. Op basis van Appreciative Inquiry hebben Orem, Binkert en Clancy in 2007, een jaar na de publicatie van 'Coachen in het onderwijs', hun boek over appreciative coaching laten verschijnen. Met het oog op de doelgroep is 'Coachen in het Onderwijs' gedrukt in de vorm van een werkschrift. In amper 52 pagina's gaat de lezer in vogelvlucht door de theorie en technieken van de Appreciative Inquiry en het coachend leidinggeven. Dit gebeurt aan de hand van actuele onderwerpen uit de praktijk van schoolleiders als ziekteverzuim, competentieoverleg en teamoverleg. Na een korte inleiding begint ieder hoofdstuk al snel met voorbeelddialogen uit een coachingsgesprek, gevolgd door praktische tips, modelformulieren en een samenvatting van de succesfactoren. Het voordeel van deze beknopte, praktische aanpak is dat je geen uitvoerige theoretische beschouwingen en complexe modellen door hoeft te worstelen en al snel onderdelen ervan in de praktijk kan toepassen. Helaas gaat het op sommige punten ten koste van de inzichtelijkheid. De methodiek van het appreciative coachen komt niet echt goed uit de verf. De auteurs benadrukken weliswaar de positieve, op kwaliteiten gerichte houding die deze methode vereist, maar het cruciale 4-fasen model van appreciative coachen komt merkwaardig genoeg pas in het laatste hoofdstuk, en ook tamelijk oppervlakkig, aan bod. Schoolleiders die hun gesprekstechnieken en coachingsvaardigheden willen verbeteren zonder daarvoor een intensieve training te hoeven volgen, kunnen hun toevlucht zoeken bij Coachen in het Onderwijs. In heldere bewoordingen en gelardeerd met herkenbare voorbeelden krijgen ze in kort tijdsbestek een aantal praktische en eenvoudig toepasbare handvatten aangereikt. De uitgever van 'Coachen in het Onderwijs' lijkt kosten nog moeite gespaard te hebben om er iets moois van te maken. Het fraai uitgevoerde werkschriftje, hier en daar voorzien van inktvlekken, is verpakt in een handzaam doosje. Voor de druk bezette schoolleider die geen tijd heeft voor het lezen van het dunne boekje is een cd meegeleverd waarop hij, tussen de bedrijven door, de integrale tekst kan beluisteren. Dan moet hij niet klagen over de hoge aanschafkosten.

Over Jan Boerstra

Jan Boerstra is senior organisatieadviseur en projectleider bij de provincie Flevoland.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden