Preview

Het relatietekort - De kunst van het verbinden als een diplomaat

In zijn boek Het relatietekort onderzoekt voormalig diplomaat en adviseur Jan-Peter Mout waarom relaties en netwerken in organisaties vaak onderbelicht blijven. Hij laat zien hoe dit tekort leidt tot stroperigheid, gemiste kansen en conflicten. In zijn preview legt hij uit hoe organisaties relaties effectiever kunnen inzetten.

Jan-Peter Mout | 10 september 2025 | 3-4 minuten leestijd

Het relatietekort vormt een weerslag van mijn ervaringen als diplomaat en zelfstandig adviseur in de wereld van de zakelijke relaties. Een diplomaat doet zijn werk goed als hij beschikt over een relevant netwerk van goede relaties. Een goed netwerk is natuurlijk geen doel op zich. Het helpt overheden en bedrijven om deals te maken in het buitenland op het moment dat dat nodig is. Vaak had ik zelf ook voordelen van mijn goede netwerk. Ik was effectiever en had plezier van de menselijke interactie.

omgaan met relaties

Terug in Den Haag als ambtenaar en later als adviseur verbaasde ik me erover dat, met uitzondering van gespecialiseerde functies als PR-medewerker of omgevingsmanager, bewust omgaan met relaties en netwerken nauwelijks een rol speelt in het management van organisaties. 

Ik zag ook dat er veel misging en kansen werden gemist omdat relaties niet optimaal functioneerden. Ik noem dit fenomeen het relatietekort. Als je er alert op bent, zul je merken dat het relatietekort een belangrijke oorzaak is van veel problemen in organisaties, zoals stammenstrijd, gebrek aan probleemoplossend vermogen, gedoe en stroperigheid.

In Het relatietekort help ik je dit probleem en zijn gevolgen te doorzien en op te lossen. Wat kun je verwachten?

context

In het eerste deel van het boek analyseer ik het relatietekort en plaats het in een maatschappelijke en organisatorische context. Mensen zijn sociale wezens en relaties kregen tot in ons recente verleden veel aandacht. Dit zie je wereldwijd terug in religieuze geboden en verboden. Bijna iedere religie kent het gebod de ander zo te behandelen als je zelf behandeld wilt worden. In inheemse culturen begroeten mensen elkaar nog steeds door te vragen hoe het met je relaties gaat.

In de moderne samenleving zijn we echter steeds meer gaan vertrouwen op de markt en op regels en procedures. De mens werd een nummer. Dit fenomeen leidt tot allerlei problemen. We zijn de eenzaamste generatie die ooit op aarde heeft geleefd en organisaties staan met lege handen als procedures en markt falen. Daarnaast mis je waardevolle feedback als je alleen op een strikt zakelijke manier met elkaar omgaat. Conflicten worden onoplosbaar en werk voor advocaten. Hoe mooi zou het zijn om samen te werken op basis van een op vertrouwen gebaseerde relatie die tegen een stootje kan?

opbouwen en onderhouden van relaties

Het tweede deel gaat over het opbouwen en onderhouden van goede relaties. Relaties zijn vaak behoorlijk complex. Aan de hand van twee modellen komen alle relevante elementen aan de orde. Denk hierbij aan de manier waarop je met een open mind een gesprek aangaat en de valkuilen die je daarbij tegenkomt, het wekken van vertrouwen, onderhandelen en de diepte zoeken in dialoog. Ik nodig je uit te reflecteren op de gang van zaken in jouw werkomgeving  en vervolgens aan de hand van voorbeelden uit mijn eigen praktijk te kruipen in de huid van een diplomaat.

relatiegericht werken

Het derde deel van het boek gaat over het integreren van een relatiegerichte manier van werken in je organisatie. Door middel van een eenvoudige manier van stakeholderanalyse kun je het netwerk van je team in kaart brengen en vervolgens verdeel je dit netwerk tussen de teamleden. Deze manier van relatiebeheer stelt je in staat om op een efficiënte manier een groot netwerk te onderhouden.

Inzicht in je stakeholders en een voortdurende interactie helpen je strategische beslissingen te nemen. De feedback die je van je netwerk ontvangt, helpt je vervolgens om mee te bewegen in de dynamische omgeving van de netwerksamenleving van de 21e eeuw. Je voorkomt dat je wordt overvallen door onverwachte ontwikkelingen en komt terecht in de niche waar jouw organisatie optimale toegevoegde waarde biedt. Goed relatiemanagement helpt zo je organisatie te besturen. Je maakt complexe managementtools overbodig en geeft ruimte aan creativiteit en menselijkheid op de werkvloer.

Over Jan-Peter Mout

Jan-Peter Mout is zelfstandig organisatieadviseur en trainer. Hij heeft zijn wortels in de diplomatieke wereld en weet als geen ander hoe belangrijk het is goede relaties op te bouwen en te onderhouden.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden