Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Anders Ondernemen - Werk aan groei en geluk met je bedrijf op jouw manier

In ‘Anders ondernemen’ laat Jurgen Rutgers zien hoe ondernemerschap verder kan gaan dan winst maken. Met persoonlijke verhalen en praktische inzichten nodigt hij de lezer uit om op een mensgerichte en duurzame manier te ondernemen. In zijn preview legt Rutgers uit hoe anders denken leidt tot een andere manier van werken en groeien.

Jurgen Rutgers | 12 juni 2025 | 3-4 minuten leestijd

Van zolderkamer tot multimiljonair... Het had de titel van mijn boek kunnen zijn, ware het niet dat ik geen miljonair ben en daar ook helemaal niet mee bezig ben. Ik ben begonnen met ondernemen op mijn studentenkamer en heb in de afgelopen 25 jaar zes bedrijven opgezet. Niet allemaal even succesvol en zeker niet in een groeiende lijn omhoog. Wel heb ik veel dingen geleerd en altijd kansen gezien en die zo veel als mogelijk benut. Daardoor voel ik mijzelf wel een succesvol ondernemer, omdat ik ervaringen heb opgedaan die onbetaalbaar zijn. Ik heb mijzelf mogen ontwikkelen in een omgeving van vertrouwen, samenwerking en telkens bouwen aan nieuwe dingen.

Inspiratie uit verhalen

Mijn inspiratie haal ik vaak uit gesprekken met andere ondernemers. Ik luister naar wat zij als uitdagingen tegenkomen op hun pad en hoe zij daarmee omgaan. Daarnaast lees ik veel boeken die gaan over ondernemen en leiderschap. Hier haal ik ook mijn inspiratie uit, al vind ik veel boeken vaak te veel lijken op een ‘simpel stappenplan om te komen tot succes’. Inmiddels weet ik uit eigen ervaring dat het zo niet werkt. Dat er ook thema’s op je pad komen als ondernemer die je niet of nauwelijks terugleest in andere boeken.

En daarom mijn behoefte om dit boek te schrijven!

Want ik geloof dat er kracht zit in échte verhalen. Niet de gladgestreken versies waarin alles lijkt te lukken, maar de eerlijke vertellingen over vallen en opstaan, over twijfel, doorzetten en soms ook loslaten. Juist in die momenten zit de grootste groei. En precies daar wil ik je in meenemen.

Doe het op jouw manier

Toen ik dit boek begon te schrijven, vroegen mensen mij regelmatig: ‘Welk doel heb je met het boek? Wie wil je aanspreken en wat wil je bereiken?’ Inspiratie is daarbij het enige woord dat bij mij naar boven komt. Ik wil jou als lezer inspireren met mijn ervaringen en je aanzetten om ook zelf te kijken wat voor jou goed voelt om te doen. Denk je erover om ondernemer te worden? Of ben je al ondernemer en groeit je bedrijf? Dan krijg je vroeg of laat met uitdagingen te maken die je zult herkennen in mijn verhalen. En hopelijk zetten mijn verhalen jou aan om het vooral op jouw eigen manier te doen.

Denk bijvoorbeeld aan het leidinggeven aan mensen in je bedrijf. Er zijn veel verschillende manieren om dit te doen. Welke werkt voor jou? Ik laat je zien dat werken vanuit gevoel en aandacht uiteindelijk allesbepalend is. Niet alleen voor je team, maar ook voor jezelf. Want ondernemen doe je niet alleen met je hoofd. Sterker nog, als je alleen maar op ratio vaart, mis je misschien wel de grootste kansen: de intuïtieve, creatieve en persoonlijke kanten van ondernemerschap.

durven ondernemen

Het doel van Anders ondernemen is niet dat ik jou ga vertellen wat je moet doen, maar wel om je te inspireren en te laten zien hoe het anders kan. Dit helpt je om te durven ondernemen. Want ook jij wilt toch een succesvol ondernemer zijn die plezier heeft in zijn werk? Dus doe vooral niet wat ik heb gedaan, maar doe het op jouw manier. Wees daarbij niet bang om hulp in te schakelen van anderen of te leren uit boeken. Want het zal je reis als ondernemer alleen maar leuker maken.

Tot slot: dit boek is geen handleiding. Het is een uitnodiging. Een uitnodiging om op zoek te gaan naar jouw pad, jouw manier, jouw succes. En als ik daar met mijn verhalen ook maar een klein beetje aan mag bijdragen, dan is dit boek voor mij al geslaagd.

Over Jurgen Rutgers

Jurgen Rutgers (1981) is sinds zijn vijftiende ondernemer en heeft zes bedrijven opgezet, waaronder een internetbedrijf, een beleggerswebsite en een databedrijf voor mobiliteit. Hij werkt inmiddels met een team van 20 mensen aan innovatieve oplossingen voor overheden en bedrijven in Nederland en België. Daarnaast is hij bestuurlijk actief op het gebied van innovatie, digitalisering en onderwijs. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden