Impact maken. Een lekker overzichtelijk thema, dat voor elke doelgroep van dit magazine een invulling kan krijgen.
Voor marketeers? Het Contentkanon van Chantal Smink, een boek over impact maken met je content. Voor strategen? Een interview rond de Impact van geopolitiek, over hoe gebeurtenissen in pak hem beet de Straat van Hormuz ook uw organisatie kunnen raken, en – belangrijker – hoe je je daarop voorbereidt. Zie geopolitiek niet als iets dat je overkomt, maar als een realiteit die je actief vormgeeft, zeggen Remko Blom en Maaike Okano-Heijmans.
Elleke van Gelder laat zien hoe creativiteit verder gaat dan een brainstorm of een visueel trucje. Om impact te maken moet je bereid zijn om de status quo te bevragen en patronen te doorbreken, ook als dat ongemak oproept. Of neem Rini van Solingen: ‘Veel organisaties bevinden zich in een spagaat. Het is steeds lastiger om plannen te bedenken die je ‘alleen nog maar even hoeft uit te voeren’. Tegelijkertijd rekenen ze hun mensen nog wél af via planning & control’. Zijn advies: Alle ballen op impact. Niet harder werken in je eigen hoekje, maar experimenteren, leren, en voortdurend afstemmen met alle betrokkenen. Zo ontstaat een gezamenlijke koers die wél resultaat oplevert. Organisatieprofessionals Leike van Oss en Jaap van ’t Hek laten zien hoe wezenlijke veranderingen pas ontstaan als je bereid bent over grenzen heen te stappen. Want overstijgen onze organiseerproblemen niet voor een deel de
grenzen van de enkele organisatie? Dat vraagt om samenwerking over muren heen.
Al lezende – na een vakantie van 3 weken – bekruipt me de gedachte: Impact begint vaak daar waar het bekende ophoudt. Buiten je eigen vakgebied, buiten de grenzen van je organisatie, buiten je comfortzone en aan de randen van je cirkel van invloed. En dat vraagt wat van je organisatie en je mensen.
Controle, structuur en maakbaarheid zijn en blijven belangrijke voorwaarden. Maar die moeten in balans zijn met het adaptieve vermogen dat nodig is om effectief te opereren in het
onbekende. En – wat mij betreft nog belangrijker – om moreel te kunnen opereren. Van Oss: ‘Als je het adaptieve vermogen van je organisatie geen ruimte hebt gegeven, zit er in de werkprocessen geen ruimte om morele afwegingen te maken.
Het hele nummer vindt u op deze pagina.
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.