OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 56 van 11.907 resultaten
recensie
Communicatie en media
17 april 2023
Henk Jan Kamsteeg
5-7 minuten leestijd
Boeken over spreken in het openbaar genoeg. Maar geen van de boeken die ik las, kan tippen aan dat van Mehdi Hasan: ‘Win elke discussie - De kunst van het debatteren, overtuigen en spreken in het openbaar’. In de leer bij een grootmeester.
recensie
Mens en maatschappij
17 april 2023
Ineke Peters
4-6 minuten leestijd
Longarts Sander de Hosson is een man met een missie. Hij vindt dat we spectaculair slecht zijn voorbereid op de dood, terwijl doodgaan onderdeel van ons bestaan hoort te zijn. Daarom schreef hij met journalist Els Quaegebeur ‘Leven toevoegen aan de dagen’. Geen vakliteratuur voor zorgverleners, maar bestemd ‘Voor iedereen die doodgaat’ zoals het motto voorin luidt. Het boek is een aanrader.
recensie
Internet en social media
14 april 2023
Ineke Smits
2-3 minuten leestijd
Hoe komt het dat sommige ‘eenvoudige’ posts op LinkedIn door het dak gaan, terwijl andere inhoudelijk sterke posts soms niet meer dan slechts enkele duimpjes ontvangen? Ina Boer legt in haar boek ‘Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn’ uit hoe je invloed kan uitoefenen op je zichtbaarheid en bereik op dit platform, door het plaatsen van de juiste content.
recensie
Mens en maatschappij
13 april 2023
Rudy Kor
4-6 minuten leestijd
Lezing van ‘Het dictatorvirus’ van Frank Schaper maakt duidelijk dat foute leiders niet worden geboren. Het begint met het krijgen van zelfvertrouwen dat overgaat in hoogmoed, wat vervolgens ontaardt in grootheidswaan en wat uiteindelijk leidt tot grootheidswaanzin.
recensie
Mens en maatschappij
13 april 2023
Freija van Duijne
3-5 minuten leestijd
De nieuwste generatie kunstmatige intelligentie, waaronder ChatGPT, kan gesprekken voeren, teksten schrijven en andere creatieve opdrachten uitvoeren die tot voor kort enkel aan mensen waren voorbehouden. Wat maakt ons tot mens? Is er een onveranderlijke essentie van de menselijke ervaring? Filosofen Kirsten Poortier, Erik Myin en Peter-Paul Verbeek onderzochten deze vragen aan de hand van vier interessante kwesties. Het denken van allerlei filosofen passeert de revue.
recensie
13 april 2023
Peter Vermeulen
2-4 minuten leestijd
Zodra je het boek ‘Hans Kazàn’ met als subtitel ‘De man die bijna alles kan’, van Michel van Zeist in de handen hebt, is het overduidelijk. Hier is gekozen voor kwaliteit. De harde kaft, het kwaliteit van het papier en de bindwijze. Een man als Kazàn verdient dan ook een kwalitatief hoogwaardige biografie.
recensie
Psychologie
12 april 2023
Elly Stroo Cloeck
4-5 minuten leestijd
Ik ben een fan van Getting Things Done, die bekende methode om je taken te managen, zonder dat je alles hoeft te onthouden. En ik ben nu ook een fan van Building a Second Brain van Tiago Forte, dat nog een stapje verder gaat en álle informatie betreft. Ook die bewaar je buiten je hoofd: in een tweede brein. Een actiegericht tweede brein!
recensie
Verandermanagement
12 april 2023
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Teams die zelf uitzoeken wie vrijwillig ontslagen gaat worden, kan dat? Floor de Ruiter begeleidde teams bij Holland Casino en bewees dat het mogelijk was. Geen stakingen of emotionele ontslagen medewerkers. Iedereen blij, zou je denken. Toch niet. De Ruiter was het management onderweg kwijtgeraakt en zij waren veel minder gelukkig met hoe het (voor hen ongrijpbare) proces was verlopen.
recensie
Personeelsmanagement
12 april 2023
Henk Jan Kamsteeg
3-5 minuten leestijd
De rij met boeken over diversiteit en inclusie wordt langer. En gelukkig maar. Ook Youssef Kobo schreef een mooi betoog over hoe de kloof te dichten tussen jong divers talent en het bedrijfsleven: ‘A seat at the table’.
recensie
Algemeen management
11 april 2023
Frank van Kuijck
3-4 minuten leestijd
Wouter Hart en Thom Verheggen maken in De Oplossingenmachine duidelijk dat het bieden van oplossingen aan de ander vaak leidt tot conflicten, luiheid en/of het afnemen van zelfstandigheid en eigenaarschap. In een vlot geschreven boek met tal van praktijkvoorbeelden maken Hart en Verheggen duidelijk hoe het anders kan.
recensie
Communicatie en media
11 april 2023
Henk Jan Kamsteeg
4-5 minuten leestijd
‘Je mag ook niets meer zeggen’ is geen gemakkelijk boek... maar wel een boeiend boek. Mounir Samuel helpt ons onze taal inclusiever te maken. Zodat iedereen zich thuisvoelt.
recensie
Coaching en trainen
11 april 2023
Daniël E. Brouwer
1-2 minuten leestijd
‘Don't push me’ van Genieke Hertoghs beschrijft op een toegankelijke wijze hoe je op basis van wederzijds respect je invloed kunt vergroten. Ik kreeg het manuscript van dit boek te zien voordat het was gepubliceerd. En ik was blij verrast! Het is niet zo’n ‘taai’ boek over de mens waar je een wetenschappelijke achtergrond voor moet hebben. Nee, het is pragmatisch ingestoken.
recensie
Algemeen management
7 april 2023
Jan Hoogstra
4-6 minuten leestijd
De KLM is onze nationale trots, veel Nederlanders zullen met deze maatschappij hebben gevlogen. Vanaf het begin al Koninklijk, maar is dat wel terecht? In ‘De blauwe fabel - Waarom we de KLM al een eeuw lang tegen elke prijs in de lucht houden’ beschrijft Ties Joosten de geschiedenis van de KLM. En dan met name vanuit financieel perspectief.
recensie
Algemeen management
7 april 2023
Ment Kuiper
1-2 minuten leestijd
Wie kent het niet? Je begint met het schrijven van een marketingplan, of met het ontwikkelen van een marketingstrategie. Je bent aan het nadenken over jouw organisatie-ontwikkeling en de veranderingen die daarbij horen. Natuurlijk ben je een ervaren marketingprofessional, die alles wel weet... Maar heb je echt aan alles gedacht?
recensie
Non-profit
7 april 2023
Elly Stroo Cloeck
4-6 minuten leestijd
Biases, of vooroordelen, kennen we inmiddels allemaal wel. Daniel Kahneman schreef daar de bestseller ‘Ons feilbare denken’ over. In 2021 bundelde hij de krachten met bias-experts Cass R. Sunstein (co-auteur van Nudge) en Olivier Sibony om een ander fenomeen te belichten: ruis (noise). Ik leerde dat ruis nog erger is dan bias want het is méér aanwezig maar minder opvallend.
recensie
Psychologie
6 april 2023
Thomas Cech
3-4 minuten leestijd
‘De kunst van gedrag ontwerpen’ van Astrid Groenenwegen gaat over een methode om te komen tot effectieve interventies voor gedragsveranderingen. De methode is relevant voor rollen binnen profit en non-profit organisaties.
recensie
Coaching en trainen
5 april 2023
Sippy van Akker
2-3 minuten leestijd
Iedereen krijgt ermee te maken. Rouw. Je raakt iets of iemand kwijt waar je aan gehecht was. Een deel van die mensen heeft behoefte aan hulp en begeleiding in het omgaan met dat verlies in de vorm van een rouwcoach of -begeleider. Ellen Dreezens is rouwcoach. Ze schreef ‘Ieder zijn rouw; gids voor coachen bij verlies’. Dreezens heeft een heldere schrijfstijl en haar boek lijkt mij door de opzet en inhoud vooral geschikt voor mensen die net beginnen met het begeleiden van rouw en verlies.
recensie
Communicatie en media
5 april 2023
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
Huib Koeleman schrijft als enige auteur in Nederland al meer dan dertig jaar over interne communicatie. Hij is dan ook zonder meer een van de grondleggers van deze boeiende discipline binnen het communicatie vak. Ook de achtste editie van ‘Interne communicatie’ is vrijwel een compleet nieuw boek geworden.
recensie
Psychologie
5 april 2023
Christel Deckers
1-2 minuten leestijd
Thomas Erikson is de auteur van de internationale bestseller ‘Omringd door idioten’. Dus ook zijn nieuwe boek, met de minder spannende titel ‘Omringd door tegenslag’, belooft veel spektakel.
recensie
Algemeen management
4 april 2023
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
Storytelling is zoveel meer dan ‘gewoon’ communiceren. Theo Hendriks laat in zijn nieuwste boek ‘Too good to be true’ zien waarom we niet zonder verhalen kunnen.