OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Non-profit
Podcasts op Managementboek.
Pagina 22 van 466 resultaten
recensie
Non-profit
29 september 2008
Teun van Aken
Klimaatverandering, vetzucht en dichtslibbende wegen. Hierover gaat de publicatie 'Maatschappelijke innovatie experimenten', die staat onder redactie van Emma van Sandick en Rob Weterings, beide werkzaam bij TNO. Op basis van een uitvoerige beschrijving van een viertal experimenten schetst het boek de contouren van de aanpak die nodig is om maatschappelijke innovatie experimenten te verwezenlijken. Boeiende literatuur met belangwekkende aanbevelingen.
column
Non-profit
24 september 2008
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
Als socioloog denk ik wel eens: was ik maar een econoom! Economen zijn een stuk invloedrijker, kunnen beter rekenen en winnen bovendien Nobelprijzen. Wie op 26 mei 2008 de oratie bijwoonde van Bas Jacobs als hoogleraar economie en overheidsfinanciën aan de Erasmus Universiteit, kon politici tegen het lijf lopen uit het gehele links-rechts spectrum, van Wouter Bos tot Mark Rutte en alles er tussen in. Het boek De prijs van gelijkheid, een uitgebreide versie van deze oratie, bevat tal van intimiderende wiskundige formules die ik net als Jacobs’ moeder nog het meest op spijkerschrift vind lijken.
recensie
Non-profit
16 september 2008
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Het zijn geen leuke tijden voor de ondernemers in de vastgoedsector, zegt Lenny Vulperhorst in zijn boek Hebzucht in vastgoed. ‘De fraude van de topfiguren van een aantal toonaangevende vastgoedfondsen hangt als een zware mist boven de bedrijfstak’, schrijft hij. Die kan alleen verdreven worden door een hardere aanpak van justitie, een beter intern toezicht en een principiële houding van de 'good guys' die onder geen beding nog zaken moeten doen met de 'bad guys'.
interview
Non-profit
4 september 2008
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Na enkele jaren geleden te zijn gepromoveerd op de bouwfraude, heeft Lenny Vulperhorst, adviseur bij Andersson Elffers Felix, nu weer een boek geschreven over witteboordencriminaliteit in de bouwsector. ‘Hebzucht in vastgoed’ gaat over de kwetsbaarheid van corporaties en de vorig jaar aan het licht gekomen fraude bij bouw- en pensioenfondsen. ‘De handhavingsmechanismen zijn belabberd’, vindt Vulperhorst.
nieuws
Algemeen management
28 augustus 2008
Hans van der Klis
4-5 minuten leestijd
Een van de belangrijkste titels van het najaar is natuurlijk ‘De prooi’ van Jeroen Smit, over de ondergang van ABN Amro. Maar er zijn meer boeken die de wankelmoedige manier waarop overheid en bedrijfsleven opereren beschrijven. Deel 5 in de reeks over de najaarsworp van de uitgeverijen: de stand van het land.
recensie
Non-profit
26 augustus 2008
John Daamen
Managers zouden allerlei problemen veroorzaken en schuldig zijn aan kwaliteitsverlies bij publieke dienstverlening. In 'Professioneel bestuur´ houdt Mirko Noordegraaf de aantijgingen tegen publieke managers tegen het licht. Zijn deze terecht of niet? In zijn rede aan de Universiteit Utrecht van begin 2008 zijn er zijns inziens een vijftal redenen aan te geven, op basis waarvan dit beeld genuanceerd dient te worden.
recensie
Non-profit
19 augustus 2008
Annelies Bakelaar
4-6 minuten leestijd
Daan van Beek pleit ervoor dat we met man en macht sturen naar een overheid die intelligenter is dan ze nu is. Uiteindelijk zullen we zonder ongelukken op onze bestemming moeten aankomen aldus de auteur. Kleine ongelukjes daargelaten lijkt me, want die zorgen er juist voor dat we leren van onze fouten en ongelukjes.
nieuws
Inkoop en logistiek
15 augustus 2008
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Consultants vinden de Nederlandse overheid zo langzamerhand een lastige klant, zo blijkt uit een artikel van afgelopen week in Het Financieele Dagblad. De Europese aanbestedingsregels liggen zo zwaar op de maag dat ze haar zelfs vaker links laten liggen. Komt dat even mooi uit.
interview
Leiderschap
15 augustus 2008
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
In zijn in februari 2008 uitgesproken oratie, in uitgebreide vorm bij uitgeverij Lemma verschenen onder de titel Professioneel bestuur, neemt Mirko Noordegraaf fel stelling tegen de generaliserende kritiek op managers in de publieke sector. ‘De discussie zou veel genuanceerder gevoerd moeten worden’, vindt de hoogleraar Bestuurs- en Organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht.
recensie
Non-profit
13 augustus 2008
Marjan Grootveld
3-4 minuten leestijd
Wat een aantrekkelijk boek, 'Het einde van de krekelspecialist'. Mooi vormgegeven en met een boeiende en goed leesbare afwisseling van analyse, citaten en theorie. En natuurlijk met een prikkelende titel, die verwijst naar het verdwijnen van bepaalde specialistische kennis uit organisaties.
recensie
Non-profit
4 augustus 2008
Ilja Jacobs
3-4 minuten leestijd
Een boek over de toepassing van procesmanagement in dienstverlenende organisaties, dat is wat Excelmans en Schulpen, adviseurs bij BDO Atrio, nastreven in 'Procesmanagement in uw organisatie'. Niet te veel theorie, maar juist hulpmiddelen bij de toepassing van procesmanagement.
recensie
Non-profit
4 augustus 2008
Steven de Jong
10-14 minuten leestijd
In het post-Fortuyn-tijdperk is iedereen professional, behalve de mensen die aan de knoppen zitten. Die maken de professionals het leven zuur. Mirko Noordegraaf heeft niet zoveel op met die tegenstelling, met die versimpeling van de praktijk. 'De publieke manager zélf is ook slachtoffer.'
recensie
Non-profit
11 juli 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Kostprijzen staat in Nederlandse ziekenhuizen steeds vaker structureel op de agenda. De invoering van de diagnosebehandelingcombinaties (DBC's) is de belangrijkste aanleiding. Ziekenhuizen en zorgverzekeraars krijgen voor het eerst in de geschiedenis de gelegenheid om vrije prijsafspraken te maken over de te leveren zorg.
achtergrond
Algemeen management
4 juli 2008
Steven de Jong
5-6 minuten leestijd
Kin omhoog, blik op oneindig, wit achtergrondlicht. Op zijn website oogt Barack Obama als een Messias, een verlosser, en - in politiekere termen - een Leider met Visie. "I'm asking you to believe", vraagt hij de bezoeker. In wat dan? "Real change!"
achtergrond
Non-profit
9 juni 2008
Joep Schrijvers
4-5 minuten leestijd
Het stond opeens zomaar in mijn krant Het Parool. Leerplichtambtenaren houden overdag volwassenen jongeren aan die er jonger dan 23 jaar uitzien om te vragen wat zij op straat te zoeken hebben. Of ze niet naar hun werk moeten of naar school. Ik was werkelijk verbluft. Je zal toch maar een jonge verpleegkundige zijn, nachtdiensten hebben gedraaid en even wat boodschappen bij de Liddl doen of er stuift onverwijld een doorgefokte staatscontroleur op je af: "En mevrouwtje moeten wij niet op ons werk zijn of op school?"
achtergrond
Non-profit
6 juni 2008
Steven de Jong
3-4 minuten leestijd
Hoe krijg je een rondstampende blinde olifant de achtertuin uit? Dat vraagt een handvol hoogleraren zich af in het boek De tien plagen van de staat. Het antwoord dat zij geven is net zo onheilspellend als de titel: niet! Tenzij er een Farao opstaat die alle inhoudsloze ambtenaren vervangt voor vaklui. Mensen die niet alleen oog hebben voor wat een publieke dienst kost, maar ook de waarde ervan kennen.
recensie
Non-profit
5 juni 2008
Erik Kats
3-4 minuten leestijd
In 'Anders leren, beter werken, praktijkgericht leren en coachen in de zorg' geven Mirjam Baars en Marjolein van der Werf praktische handreikingen voor werplekleren in de zorg.
interview
Non-profit
5 juni 2008
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Politiek Den Haag was in rep en roer toen bekend werd dat de overheid in 2006 2,4 miljard euro heeft uitgegeven aan zogenaamde ‘externen’. De aard van het beestje? Gronings hoogleraar Frank Ankersmit, co-auteur van het pas verschenen boek De 10 plagen van de staat, is niet erg onder de indruk van de verontwaardiging. "Men vergeet steeds te vragen wie er bij die situatie gebaat is."
recensie
Non-profit
28 mei 2008
Steven de Jong
5-8 minuten leestijd
Van Almelo tot Zierikzee, overal kwam u ze tegen. In het buurthuis, op de hangplek, de stamkroeg, in de bus, op het werk, in de file en aan uw ziekbed. En als je dan 's avonds de hond uitliet, schoot er altijd wel eentje u aan om te vragen of het wel veilig was zo laat op straat. Zo niet, dan werd er een legioen buurtagenten speciaal voor u opgetrommeld.
recensie
Non-profit
25 april 2008
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Het boek Klant in zicht van Marleen Bekkers, Rob Beltman en Kris Brees is geschreven als een beleidsinstrument. Als directeur van een woningbouwvereniging of de Belastingdienst kun je het openleggen bij hoofdstuk 1, doorwerken tot aan hoofdstuk 12 en mits goed uitgevoerd heb je aan het eind van dat proces een professioneel marketingbeleid in je organisatie verankerd.