OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Non-profit
Podcasts op Managementboek.
Pagina 21 van 466 resultaten
recensie
Non-profit
6 mei 2009
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Een ezel stoot zich in het algemeen niet twee maal aan dezelfde steen. Bij de overheid stoot men zich bij veranderprocessen keer op keer aan dezelfde steen. Veranderen gaat keer op keer mis. Dus bij de overheid geen ezels, zoals de gelijknamige titel van het boek van Dirk-Jan de Bruijn luidt. De overheid is dommer dan die ezel.
recensie
Non-profit
29 april 2009
Peter Vermeulen
4-5 minuten leestijd
Waar gaat het momenteel om in de zorg? De magische woorden op het moment zijn: 'de patiënt centraal stellen.' De patiënt dient uitgangspunt te zijn bij de inrichting van de zorg: patiëntgerichte zorg. Maar hoe bereik je dit? Fred Lee heeft zich afgevraagd, wat de overeenkomsten en verschillen voor een patiënt / bezoeker zijn tussen een bezoek aan Disneyland en een ziekenhuis? Dat Lee zichzelf deze vraag heeft gesteld, is op zich niet vreemd, aangezien hij jaren de functie van senior adjunct-directeur heeft vervuld in het Florida Hospital in Orlando. Hét Disney ziekenhuis.
nieuws
Non-profit
8 april 2009
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
De zorg is niet langer het exclusieve domein van de overheid. De markt speelt een steeds belangrijker rol. Voor sommigen een schrikbeeld, voor anderen een panacee. Sinds de invoering van de nieuwe Zorgverzekeringswet in 2006 is een steeds groter deel van de ziekenhuistarieven vrij onderhandelbaar. Op dit moment is ongeveer dertig procent van de tarieven (het zogenaamde B-segment) vrijgegeven. Als het aan minister Klink ligt, zal dat percentage de komende jaren nog groter worden. Anne-Marie Laeven onderzocht hoe ziekenhuizen omgaan met de nieuwe situatie. Van haar proefschrift is een handelseditie verschenen, getiteld Een gezonde blik naar buiten. De meest opvallende conclusie: terwijl ziekenhuisbestuurders denken dat ze behoorlijk marktgericht bezig zijn, ondernemen ze nauwelijks marktgerichte activiteiten.
recensie
Non-profit
2 april 2009
Reyer Brons
2-3 minuten leestijd
Vermindering van inkomensongelijkheid levert voor de samenleving als geheel welvaartsverlies op. Op dit moment kost herverdeling van elke euro extra ongeveer de helft daarvan. Dat is zoveel dat het nodig is goed te overdenken of we kunnen herverdelen op een manier die zo weinig mogelijk kost.
nieuws
Economie
30 maart 2009
Pierre de Winter
3-5 minuten leestijd
Duurzaam Nederland zou blij moeten zijn met de nieuwe financieringsregeling voor duurzame energie. Nadere bestudering leert dat daar nog geen reden toe is.
recensie
Non-profit
24 maart 2009
Jan van Tulden
In zijn boek 'We zijn de klos' geeft Wim Huppes zijn visie op de zorgsector en de belangrijkste (weef)fouten die hij daarin constateert. Het boek is een belangrijke bijdrage aan de discussie over de marktwerking in de zorg. Het getuigt van ervaring (vaak negatieve) en inzicht in de zorgmarkt. Bovendien zijn de oplossingen paradigmaverschuivend en zullen door de partijen op de zorgmarkt worden onderschreven. Het echte obstakel is namelijk het doorvoelen van deze totaal gewijzigde houding in de praktische uitvoering. Hoewel soms meer een pamflet dan een strikt wetenschappelijk betoog, is deze titel een must voor allen die verantwoordelijkheid dragen in de zorg.
recensie
Non-profit
23 maart 2009
Ton Horrevorts
Tilburg heeft zijn dienstverlening verbeterd door instrumenten van het bedrijfsleven toe te passen. In Amsterdam kan de burger steeds meer transacties online verrichten. Den Haag wil de klantvriendelijkste gemeente van Nederland worden en Almere heeft een 'digital assistent' voor de bezoekers van zijn website. De Nederlandse overheid heeft de burger als klant ontdekt. Helemaal fout, aldus de stelling van journalist Steven de Jong, want zo creëert de overheid ontevreden en zeurderige klanten. In zijn boek 'De lastige burger' doet hij verslag van zijn onderzoek naar de resultaten van het klantdenken van de overheid.
recensie
Non-profit
16 maart 2009
Ton Horrevorts
Al op de avond van haar gedwongen vertrek liet Ella Vogelaar blijken het onterecht te vinden dat zij door partijleider Wouter Bos aan de dijk was gezet als Minister van Wonen, Wijken en Integratie. Nu heeft zij haar ervaringen als minister en haar weerwoord aan Wouter Bos te boek gesteld onder de veelzeggende titel 'Twintig maanden knettergek'.
recensie
Non-profit
20 februari 2009
Peter Vermeulen
Verliest de zorgsector zijn innovatieve kracht door de toenemende bureaucratie? In de Nederlandse zorgsector lijkt het volgens Wim Huppes alleen nog maar te draaien om de macht over het budget. Opgelegde targets moeten binnen het budgetjaar behaald worden. Onder de mom van 'gelijkheid' wordt volgens Huppes een machtig, inefficiënt bureaucratisch apparaat in stand gehouden. Dat levert allesbehalve gelijkheid en houdt vooral de patiënt klein, bang en dom. Huppes werpt een voor mij niet altijd herkenbare knuppel in het hoenderhok. 'Bij aanschaf van een wasmachine krijg je meer relevante informatie dan wanneer je een medische behandeling overweegt.' U begrijpt dat 'We zijn de klos' van Wim Huppes uitnodigt tot verder lezen.
recensie
Non-profit
9 februari 2009
Ton Horrevorts
Nadat het jeugdkabinet een jaar lang heeft rondgekeken in Den Haag, heeft zijn premier, Jip Samhoud, zijn ervaringen opgeschreven onder de treffende titel: 'Het kan allemaal zoveel beter!' Het boekje levert een kritische blik op de Haagse politiek. De jongeren die samen een jaar lang als jeugdkabinet door het leven zijn gegaan, hebben in dat jaar geen vrolijke kijk op de politiek gekregen. Draaikonterij en het najagen van eigenbelang zijn zaken die zij vaak tegenkwamen.
recensie
Non-profit
23 januari 2009
Jan Boerstra
Hoe pas je coachingstechnieken toe in organisaties waar medewerkers van oudsher gericht zijn op het onderwijzen van anderen? 'Coachen in het onderwijs' biedt handvatten aan de schoolleider die op een positieve en bemoedigende manier zijn medewerkers wil begeleiden in de uitoefening van hun vak.
recensie
Non-profit
12 januari 2009
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
‘Een kind is geen autodidact. (..) Wie niks weet en slecht schrijft of rekent, is ook op internet een dolende sukkel.’ De boodschap van Aleid Truijens in Wij eisen les! is duidelijk: goed onderwijs betekent dat leraren in plaats van computers kennis overdragen. Bovendien: ‘Een school is geen bedrijf, een leerling geen klant.
recensie
Non-profit
6 januari 2009
Ilja Jacobs
2-3 minuten leestijd
Passend onderwijs heeft de afgelopen periode regelmatig op de agenda gestaan van bestuur en (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad op scholen, de (G)MR. In 'Passend onderwijs' licht Henk Keesenberg de achtergrond van het passend onderwijs' toe. Hij schetst eerst de ontwikkelingen vanaf 1998. Daarna komt passend onderwijs aan bod en hoe dit in de praktijk vormgegeven kan worden. De ondertitel van het boek is niet voor niets 'alles op een rij'. De bijlagen zijn in de praktijk goed te gebruiken, zoals voorbeeldconvenanten en verklarende woordenlijsten. U krijgt een duidelijk beeld van passend onderwijs en kunt er in uw school of de MR concreet mee aan de slag.
nieuws
Non-profit
20 december 2008
Rob Hartgers
4-6 minuten leestijd
Zorgondernemer Loek Winter wordt de nieuwe eigenaar van de in problemen geraakte IJsselmeerziekenhuizen. Daarmee zijn de instellingen behoed voor het faillissement waar ze door mismanagement van de vorige directie op af stevenden. Winter, eigenaar van de DC Groep, investeert vijf miljoen euro in de ziekenhuizen, waarvan hij er één omvormt tot uitsluitend een polikliniek. De gigantische schulden worden afgelost door de overheid en verzekeraar Achmea.
achtergrond
Non-profit
19 december 2008
Steven de Jong
10-14 minuten leestijd
Overheden hebben niet het kapitaal, de menskracht en de kunde om alle publieke taken te vervullen. Daar zijn bedrijven voor nodig met private belangen. Elaine C. Kamarck legt in het boek ‘The End of Government’ uit waarom de statiegeldfles een succes was en de liberalisering van de energieproductie een fiasco.
recensie
Non-profit
15 december 2008
Joep Schrijvers
5-7 minuten leestijd
Soms zijn er boeken die je niet gelezen wilt hebben, zo gruwelijk zijn ze en zo in verwarring laten ze je achter wanneer je het uit hebt. De crisiskaravaan van de onderzoeksjournalist Linda Polman is zo’n boek. Zij geeft je een kijkje ‘achter de schermen van de noodhulpindustrie’, zoals de ondertitel luidt. Je eerste opwelling is om nooit meer iets te geven aan Artsen zonder grenzen, het Rode Kruis of giro 555. Want de noodhulp vermindert niet het lijden maar draagt er, o ironie, juist aan bij. Polman fileert de noodhulp namelijk loepzuiver in haar indrukwekkende j’accuse.
nieuws
Algemeen management
28 november 2008
Rob Hartgers
4-5 minuten leestijd
De bouw wil graag transparanter en innovatiever worden, maar slaagt daar slecht in. Daardoor komt de crisis extra hard aan.
recensie
Algemeen management
14 november 2008
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Dit boek is moeiteloos te plaatsen in het kader van het debat over de relatie tussen Managers en professionals. Toch proberen de auteurs van Geef ze de ruimte! vooral die polemiek te ontstijgen.
achtergrond
Non-profit
3 november 2008
Steven de Jong
5-7 minuten leestijd
Bij corruptie denken we aan louche cafés waar mannen in donkere pakken elkaar enveloppen met bankbiljetten toeschuiven. In Nederland kent corruptie echter een veel sluimerigere variant: als overdraagbare aandoening die gedijt in kliekjes waar publieke en private belangen met elkaar verkeren.
recensie
Non-profit
30 september 2008
Dick Pels
3-4 minuten leestijd
Minister Plasterk wist het wel, in een berucht interview uit juni 2007: ‘Weg met de managers!’ Zij zitten de echte beroepsbeoefenaren in het onderwijs, de zorg, de hulpverlening en bij de politie nodeloos in de weg, degraderen ze tot tweederangs uitvoerders, en beroven ze van hun vakmanschap en beroepseer. Zelf zouden ze onder druk van bedrijfsmatige bestuursmodellen en de quasi-marktwerking lijden aan ongebreidelde regelzucht en reorganisatiedwang, en ook nog eens veel te veel verdienen.