Agressie onder het mom van bevrijding
De onnatuurlijke en moeizame coalitie tussen Hitler en Stalin en de Sovjetinval in Polen 17 september 1939
Paperback NL 2024 1e druk 9789464872095Samenvatting
Met de Sovjetinvasie van Polen op 17 september 1939, werd een geheim pact openbaar. Twee ideologieën, het nationaalsocialisme en het communisme, bundelden hun krachten om het gehate Polen van de kaart te vegen. Deze samenwerking had historische wortels, maar was ook geboren uit uit praktische noodzaak. Naast de oorsprong van de samenwerking staan we in dit boek stil bij de praktische uitvoering van dit pact.
Europa's grootste legers vochten tegen dezelfde tegenstander vanuit tegenovergestelde richtingen. Door de ideologische diversiteit lagen conflicten en ongelukken op de loer. Voorzichtigheid was geboden. Nieuwsgierigheid was er ook; naar elkaars wapensystemen, elkaars legers en officieren, en over de 'Joodse' politieke commissarissen. Angst voor ‘friendly fire’ speelde ook een rol, want ongelukken gebeuren, en inderdaad ging het op verschillende plaatsen mis.
Uiteindelijk moest de buit worden verdeeld. Wat waren de gevolgen van 17 september? Wie won er eigenlijk het het meest, en hoe ging het verder? De verdeling van Polen was de aftrap van een enorm complexe militaire en historische gebeurtenis. Tot nu toe heeft het Duivelspact meer op diplomatieke-historische belangstelling mogen rekenen dan dat de feitelijke gang van zaken centraal stond. Dankzij nieuwe bronnen, waaronder de vrijgegeven Russische archieven (met Duits materiaal) kan dit nu voor het eerst gedetailleerd in kaart worden gebracht.
De overwinning op Polen werd gevierd, maar was als dansen op een vulkaan. In 1941 zouden Berlijn en Moskou tegenover elkaar staan.
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan