Nieuw nabuurschap
Nederland en Duitsland na de val van de muur
Paperback NL 2016 1e druk 9789089532503Samenvatting
Twintig jaar geleden was er sprake van een crisis in de relatie NederlandDuitsland. Jacco Pekelder legt uit hoe beide landen sinds midden jaren negentig hebben gewerkt aan een nieuw 'nabuurschap'. Bij die campagne hoorden opzienbarende bezoeken van bondskanselier Helmut Kohl en andere Duitse hoogwaardigheidsbekleders. Er werden nieuwe netwerken opgezet tussen de Nederlandse en Duitse samenlevingen, waaronder een journalistenuitwisseling die bijdroeg aan een positiever Duitslandbeeld onder Nederlanders. Op het gebied van onderwijs werd hard gewerkt om de kennis van Duitsland en de Duitse taal op een hoger niveau te brengen. Vooral de betrekkingen met de naburige Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen werden veel intensiever, waardoor politiekorpsen in de grensregio meer met elkaar gingen samenwerken. Van beslissende betekenis waren echter het samenleven in Europa, de nieuwe omgang met de Tweede Wereldoorlog en het nieuwe Nederlandse zelfbeeld in een tijd van globalisering.
Over de auteur(s):
Jacco Pekelder (1967) was tussen 2002 en 2007 werkzaam bij het Duitsland Instituut Amsterdam. Sindsdien is hij als historicus verbonden aan de Universiteit Utrecht. Momenteel werkt hij als gastprofessor in Saarbrücken. Hij schreef over de Nederlands-Duitse betrekkingen en over politiek geweld en terrorisme in de Duitsland. Van zijn hand verschenen: Nederland en de DDR. Beeldvorming en betrekkingen, 1949-1990 (Boom, 1998) en Sympathie voor de RAF. De Rote Armee Fraktion in Nederland, 1970-1980 (Mets & Schilt, 2007). Beide boeken werden ook in het Duits uitgegeven.
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan