

Will Tiemeijer werkt bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. In 2006 promoveerde hij op het proefschrift 'Het geheim van de burger.
Meer over Will TiemeijerWat 93,7 procent van de Nederlanders moet weten over opiniepeilingen
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789052602806Samenvatting
'Meerderheid Nederlanders tegen versoepeling ontslagrecht.'
'PvdA zakt steeds verder weg in peilingen.'
'Tien procent Nederlanders is racistisch.'
Opiniepeilingen zijn alomtegenwoordig. Continu wordt gemeten op hoeveel zetels de politieke partijen staan. Bijna dagelijks wordt gepeild wat de burgers vinden over talloze kwesties, variërend van de veiligheid in de wijk tot de nieuwste plannen van 'Den Haag'. Belangrijke informatie, want in de ogen van velen vertellen opiniepeilingen ons tot op de procent nauwkeurig wat 'de wil van het volk' is.
Maar is het vertrouwen in opinieonderzoek altijd terecht? Zijn de resultaten wel representatief? Hebben mensen echt een mening over alle zaken die hen worden voorgelegd? Of roepen ze maar wat? En is zulk onderzoek goed voor onze democratie, of maakt het de kloof tussen burger en politiek alleen maar groter? Zouden peilingen kort voor de verkiezingen verboden moeten worden?
Dit prikkelende boek is bedoeld voor iedereen die wil weten wat de waarde is van al die opiniepeilingen. Aan de hand van actuele voorbeelden legt Tiemeijer uit hoe opinieonderzoek werkt en waar het fout kan gaan. Daarbij gaat hij uitgebreid in op de betekenis van opiniepeilingen voor democratie en politiek. Aldus vormt dit boek een spoedcursus gezonde scepsis die de lezer helpt het goede van het slechte opinieonderzoek te onderscheiden.
Trefwoorden
opiniepeilingen opinieonderzoek democratie politiek verkiezingen onderzoek stemvoorkeur representativiteit vraagformulering mediaberichtgeving publieke opinie verkiezingscampagnes statistiek mediaconsumptie manipulatie steekproef mediakritiek kritisch denken validiteit respons betrouwbaarheid verkiezingsuitslagen communicatie medialogica politieke partijen peilvragen kiezersgedrag
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Deel 1
Het hoe en wat van opinieonderzoek
1. (Niet zo) representatieve resultaten
2. 'Weet niet'
3. Vraagformulering en -volgorde
4. Echo van de media?
Conclusie: de kritische consument
Deel 2
Opiniepeilingen en democratie
5. Kiezersonderzoek
6. Vertrouwen in de regering
7. Luisteren naar de burger
8. 'Dat wil je niet weten'
Slotbeschouwing
Bijlage 1: Checklist
Bijlage 2: Verder lezen
Bijlage 3: Verantwoording vraagexperimenten
Noten
Literatuur
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan