

Peter G. Swanborn was hoogleraar in de Methodologie van de Sociale Wetenschappen aan de Universiteiten van Utrecht en Amsterdam.
Meer over Peter SwanbornEvalueren
Paperback Nederlands 2007 2e druk 9789047300410Samenvatting
Evalueren geeft een methodologische basis voor empirisch evaluatieonderzoek. De auteur bespreekt het evalueren van (overheids)interventies vanuit de algemene principes van en richtlijnen voor, wetenschappelijk onderzoek. Evalueren is niets bijzonders: we doen het iedere dag en overal. Evaluatieonderzoek is wel iets bijzonders.
Swanborn geeft allereerst een uitgebreide systematiek van soorten evaluatieonderzoek. Evaluatieonderzoek heeft alles te maken met beleid. Alle overheidsinterventies moeten wettelijk geëvalueerd worden. Evaluatieonderzoek is een vorm van praktijkgericht onderzoek dat vaak onder moeilijke omstandigheden gedaan moet worden. Dit boek geeft de onderzoeker, maar ook de praktijkman, een handvat voor het evalueren van (overheids)interventies.
Evalueren is geschreven voor studenten, aio's en sociaal-wetenschappelijk onderzoekers in allerlei beleidssectoren. Daarnaast is het boek bedoeld voor beleidsmedewerkers die zelf geen onderzoek uitvoeren, maar in hun werk te maken hebben met ontwerpen, begeleiden en evalueren van beleidsinterventies.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2 Soorten van evaluatie-onderzoek
3 Actoren
4 Doelstellingen
5 Interventies
6 Planevaluatie I: Gebruik van theorie
7 Planevaluatie II: De rol van deskundigen
8 Planevaluatie III: Kiezen tussen alternatieven
9 Procesevaluatie
10 Productevaluatie I: Gevoeligheid en causale interpretatie
11 Productevaluatie II: Causale interpretatie (vervolg)
12 Productevaluatie III: Representativiteit en generaliseerbaarheid
13 Productevaluatie IV: Bruikbaarheid
Zakenregister
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan