
Lees verder
Op zijn twaalfde richtte Martin Lindstrom zijn eigen reclamebureau op. Dat was het begin van een razendsnelle carriere.
Meer over Martin LindstromHoeveel weten we over ons koopgedrag? Wat stuurt werkelijk ons koopgedrag in een wereld waarin we constant door de media worden bestookt met boodschappen? Een opvallende advertentie, een catchy slogan, een aanstekelijke jingle? Of nemen we koopbeslissingen zo diep in ons onderbewustzijn dat we er ons nauwelijks bewust van zijn?
In 'Koop mij' presenteert Martin Lindstrom de resultaten van een zeer ambitieus onderzoeksproject waarin de meest geavanceerde hersenscanmethoden werden gebruikt en waaraan wereldwijd meer dan 2000 vrijwilligers deelnamen. De verrassende en grensverleggende conclusies tonen aan dat we onszelf regelmatig voor de gek houden als we een bewuste beslissing denken te nemen.
Vragen die onder andere worden beantwoord:
- Verkoopt seks? Worden we verleid om producten te kopen door schaars geklede mensen en suggestieve poses?
- Worden wij nog steeds blootgesteld aan verborgen verleiders - bijvoorbeeld in cafés, supermarkten en op billboards - ondanks het verbod op subliminale advertenties?
- Kunnen hippe merken, zoals iPod, ons aanzetten tot voortplanten?
- Hoe groot is de invloed van geur, tast en geluid?
- Wat leren bedrijven van religies en de kracht van rituelen?
Deze boeiende reis door het hoofd van de hedendaagse consument staat vol interessante verhalen over hoe we reageren op bekende merken als Marlboro, Nokia, Calvin Klein, Ford en Idols en is herkenbaar voor iedereen die ooit is verleid door - of is afgeknapt op - de pogingen van marketeers om onze loyaliteit, ons geld en ons hoofd te winnen.
'Vol intrigerende verhalen hoe de hersenen, merken en emoties ons koopgedrag sturen. Martin Lindstroms briljante combinatie van marketing en neurowetenschap geeft ons dieper inzicht in de dynamische, grotendeels onbewuste krachten die ten grondslag liggen aan onze besluitvorming. Na het lezen van dit boek kijk je op een andere manier naar consumenten- en producentengedrag.'
- Philip Kotler, auteur en professor Internationale Marketing aan de Kellogg School of Management.