WDBA (Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties; voorheen VAR)
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789012397551Samenvatting
In dit Fiscaal Dossier wordt eerst uitgelegd waarom het in de praktijk erg lastig kan zijn om een arbeidsrelatie juridisch juist te kwalificeren.
Is het een arbeidsovereenkomst of een overeenkomst van opdracht? Een overeenkomst van opdracht met een echte ondernemer bijvoorbeeld, al dan niet werkend vanuit een BV, zal niet snel kunnen worden aangemerkt als een arbeidsovereenkomst. De eerstverantwoordelijke voor de beoordeling van een arbeidsrelatie is een opdrachtgever.
Het probleem echter waarvoor een opdrachtgever zich in de praktijk gesteld ziet is dat hij niet kan zien of degene die stelt ondernemer te zijn ook als zodanig is erkend door de Belastingdienst. Onder de werking van de VAR werden opdrachtgevers beschermd tegen een onjuiste inschatting van een arbeidsrelatie, mits de opdrachtnemer beschikte over een VAR-wuo of een VAR-dga.
Wat is er over van die bescherming na het vervallen van de VAR en het inwerking treden van de Wet DBA per 1 mei 2016? De modelovereenkomsten uit hoofde van de Wet DBA moeten voortaan die bescherming bieden. Maar is het eigenlijk wel noodzakelijk om met de door de Belastingdienst goedkeurde modelovereenkomsten te werken. Zijn er misschien nog alternatieven?
Deze en andere vragen worden in dit Fiscaal Dossier op een helder leesbare en praktijkgerichte wijze beantwoord. Als bijlagen van dit Fiscaal Dossier zijn relevante parlementaire stukken en passages daaruit opgenomen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Gebruikte afkortingen / 7
Woord vooraf / 9
1 Het fiscale probleemgebied / 11
1.1 Inhoudingsplichtigen / 11
1.2 Onderscheid ‘echte’ dienstbetrekking en overeenkomst van opdracht / 12
1.2.1 Gelijke partijbedoelingen zijn voorwaarde / 12
1.2.2 Een gezagsverhouding is niet doorslaggevend voor het onderscheid / 13
1.2.3 Kwalificatie van arbeidsverhoudingen met ZZP’ers en bewijsproblematiek / 14
1.2.3.1 ZZP’ers zonder bv / 14
1.2.3.2 ZZP’ers met een bv / 17
1.2.4 Afwezigheid van persoonlijke prestatieplicht verhindert een ‘echte’ dienstbetrekking / 18
1.2.5 Als er geen beloning wordt genoten is er ook geen ‘echte’ dienstbetrekking / 19
Toetsingskader arbeidsovereenkomst en overeenkomst van opdracht volgens de staatssecretaris / 20
1.2.6 Intern toetsingskader van de Belastingdienst en Handreiking
1.2.7 DBA / 21
2 ‘Fictieve’ dienstbetrekkingen / 23
2.1 Eerst toetsen of een arbeidsovereenkomst aanwezig is / 23
2.2 Relevante fictieve dienstbetrekkingen met betrekking tot de Wet DBA / 23
2.2.1 Aannemers van werk / 24
2.2.2 Uitzendkrachten / 25
2.2.3 Thuiswerkers / 26
2.2.4 Gelijkgestelden / 28
2.2.5 Fictieve werknemer op verzoek (‘opting-in’) / 30
2.2.6 Artiesten / 31
2.2.7 Commissarissen en andere toezichthouders / 32
3 Tot 1 mei 2016: risicobeperking met een Verklaring arbeidsrelatie (VAR) / 33
3.1 Behoefte in de praktijk aan zekerheid over de inhoudingsplicht / 33
3.2 Werking van een VAR en verlengde werking tot 1 mei 2016 / 34
4 Vanaf 1 mei 2016: risicobeperking met behulp van de Wet DBA / 37
4.1 Voorgeschiedenis Wet DBA / 37
4.1.1 Voorgenomen aanpassing van de VAR met een verbeterde webmodule / 37
4.1.2 Inhoud van het voorstel voor de Wet BGL / 39
4.2 Wetsvoorstel BGL werd de Wet DBA / 40
4.2.1 Inhoud van de Wet DBA / 40
4.2.2 De opzet van het systeem van modelovereenkomsten / 41
4.2.2.1 Algemene modelovereenkomsten / 41
4.2.2.2 Modelovereenkomsten voor branches en beroepsgroepen / 42
4.2.2.3 Individuele voorbeeldovereenkomsten / 42
4.2.3 Model- en voorbeeldovereenkomsten worden getoetst door panel van experts / 43
4.2.4 De vrijwaring door de Wet DBA is niet volledig / 43
4.2.4.1 ‘Gebruik van modelovereenkomsten is slechts bedoeld voor twijfelgevallen’ / 43
4.2.4.2 Modelovereenkomsten kunnen sommige maar niet alle ficties uitschakelen / 44
4.2.4.3 Afwijken van de gebruikte modelovereenkomst is riskant / 45
4.3 Opties voor het vermijden van fiscale risico’s bij het werken met ZZP’ers na 1 mei 2016 / 49
4.4 Transitieperiode 1 mei 2016 – 1 mei 2017 / 50
4.4.1 Weerstand tegen de Wet DBA in de Eerste Kamer / 50
4.4.2 Inhoud van het transitieplan / 51
4.4.2.1 Het transitieplan onderscheidt drie fases / 51
4.4.2.2 De voorbereidingsfase (geëindigd op 1 mei 2016) / 52
4.4.2.3 De implementatiefase uit het transitieplan (1 mei 2016 tot 1 mei 2017). / 52
4.4.2.4 De Wet DBA volledig van kracht (vanaf 1 mei 2017) / 54
4.5 De wijze van handhaven door Belastingdienst na de transitieperiode (vanaf 1 mei 2017) / 54
5 Is de Wet DBA de panacee voor bestrijding van schijnzelfstandigheid? / 57
Bijlage 1: wettekst / 61
Bijlage 2: parlementaire behandeling / 63
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan