Lezen en beoordelen van onderzoekspublicaties
Een handleiding voor studenten hbo en wo-gezondheidszorg, geneeskunde en gezondheidswetenschappen
Paperback Nederlands 2016 8e druk 9789006643428Samenvatting
Dit boek kan je op drie manieren gebruiken: voor zelfstudie als hulp bij het lezen en beoordelen van onderzoekspublicaties, voor het lezen en beoordelen van eigen verslagen en scripties en als leidraad bij het in groepsverband beoordelen van publicaties.
Deel 1 bevat handvatten voor het lezen en beoordelen van onderzoekspublicaties. De opbouw van een onderzoekspublicatie en het gebruik van literatuur staan daarbij centraal.
In Deel 2 komen de methodologische spelregels voor onderzoek aan bod: de soorten onderzoek en de richtlijnen voor het trekken van conclusies.
Deel 3 gaat in op het interpreteren van statistische technieken. Voor de keuze van de behandelde onderwerpen is uitgegaan van een analyse van tijdschriften op het gebied van de gezondheidszorg. De vele voorbeelden in het boek vormen een goede ondersteuning voor het lezen en begrijpen van wetenschappelijke artikelen. In deze nieuwe, geactualiseerde druk is informatie toegevoegd over ethische toetsing in onderzoek en in het hoofdstuk over multivariate technieken wordt uitgebreid ingegaan op de factoranalyse. De artikelen waarnaar wordt verwezen zijn recente publicaties.
Trefwoorden
onderzoek wetenschappelijke publicaties onderzoeksmethodologie statistiek onderzoeksvaardigheden wetenschappelijk onderzoek gezondheidszorg factoranalyse literatuuronderzoek kritisch lezen multivariate technieken ethische toetsing onderzoeksopzet conclusies trekken onderzoeksprobleem geneeskunde onderzoeksrapportage datavisualisatie academisch schrijven literatuurverwijzing peer review onderzoekseenheden discussie en aanbevelingen onderwijs samenvatting schrijven wetenschappelijke tijdschriften
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan